21/07/2019
logo

Udskiftning af tungt vejopbygningsmateriale

Leca UK leverede en hurtig og let løsning til reparation af en travl omfartsvej i Irland.






N18 blev bygget i 1990 på blød undergrund. Den vestgående del af den dobbelte kørebane havde derfor fået væsentlige sætninger på fem steder langs strækningen nær Bunratty Castle. Leca® 10-20 blev brugt til at erstatte de tunge vejopbygningsmaterialer, der oprindeligt var installeret på undergrunden.

Leveret direkte til havnen

5000 m³ Leca® letklinker blev leveret med skib direkte til havnen i Foynes, ikke langt fra omfartsvejen. Derefter blev letklinkerne i løbet af to dage transporteret i lastbiler, hver med omkring 60 m³, og tippet løst i et mellemlager ved arbejds­stedet.

Tidsbegrænsninger

Mens reparationerne fandt sted, blev den vestgående N18-trafik midlertidigt flyttet til den østgående bane, hvilket reducerede N18 til en enkeltsporet vej. Af denne grund var tiden begrænset, og installationens hastighed var afgørende.

Enkel udgravning

Da Clare County Council havde ud­gravet det første af de fem områder, der skulle genoprettes, blev Leca® letklinkerne transporteret fra lagerbunken og tippet direkte ned i hullet. Letklinkerne blev derefter komprimeret til et ét meter tykt lag ved hjælp af en 360° gravemaskine, det samme udstyr, der blev brugt til at fordele og udjævne Leca® letklinkerne. Brugen af Leca® letklinker gav en enkel letfylds­løsning. Opbygningen forventes at opnå en levetid på minimum 20 år.

Installationen var meget hurtig og nem, og entreprenøren, Clare County Council Works Department, var tilfreds med den hastighed, hvormed de kunne udføre arbejdet og genåbne den travle N18 for trafik. 

FAKTA

Kunde: Clare County Council

Konsulent: Arup

Entreprenør: Farrans Roadbridge

Leca® produkt: 5000 m³ Leca® 10-20

Leca® løsning: Lastkompensation