18/03/2019
logo

Letbane bygget på letfyld

Ved byggeriet af Aarhus Letbane blev Leca® letfyld brugt i opbygningen af broramperne i Egådalen.

 






Danmarks første letbane - Aarhus Letbane - bliver bygget som et netværk af letbaner, der skal binde byerne i Aarhus-området tættere sammen og gøre det nemmere for pendlere at komme til og fra arbejde.
I alt bliver letbanen ca. 110 kilometer lang og får 50 stop. Strækningen fra Århus Hovedbanegården til Lystrup, hvor letfyldet er blevet brugt, består af 12 kilometer letbanespor.

Sporet går gennem et område, hvor undergrunden består af "slap ler," som Søren Steen Møller, geotekniker hos COWI, forklarer det. Den "slappe ler" kombineret med en høj rampe med en stor død-belastning ville forårsage uacceptable sætninger og derfor krævede det en alternativ løsning.

Lav densitet

Allerede på et tidligt stadium var Leca Danmark i kontakt med både rådgiver og entreprenør og forklarede om egenskaberne ved produkterne, erfaringer med løsninger, leveringsmuligheder og indbygningen af materialet på stedet.
Løsningen blev Leca® letfyld og Leca® aggregaterne blev primært valgt på grund af den lave densitet på produktet. Entreprenøren - et konsortium af Dan Jord A/S og Per Aarsleff A/S - opbyggede siderne af rampen med råjord og fyldte kernen med Leca® letfyld.

Let at flytte

Letfyldet blev aflæsset med lastbil og udjævnet med en bulldozer. På grund af den lave massefylde havde bulldozeren ingen problemer med at flytte materiale.

"Det er faktisk et rigtig godt materiale at arbejde med," som Jørgen Laursen fra Dan Jord A/S bemærkede.
Alle involverede har været glade for løsningen og projektet forløb som planlagt. 

FAKTA

Bygherre: Aarhus Letbane I/S
Rådgiver: COWI A/S
Totalentreprenør: Asal Consortium 
Leca® produkter: Leca® 10-20
Leca® løsning: Geoteknik