01/07/2019
logo

Leca® som isoleringsmateriale i Nordhavnstunnelen

I december 2017 åbnede den nye Nordhavnsvej i København og den består bl.a. af Leca® letklinker, der indgår som isoleringsmateriale og let fyldmateriale i indgangen til tunnelen. 






Nordhavnsvej er en 1,95 km lang firesporet motortrafikvej, som ligger på ydre Østerbro. Motortrafikvejen forbinder Helsingørmotorvejen med Strandvænget, bl.a. via en 920 meter lang underjordisk tunnel som bl.a. indeholder Leca® letklinker som isoleringsmateriale og let fyldmateriale.

Leca® 10-20 er blevet anvendt som isoleringsmateriale og let fyldmateriale til indgangen af denne tunnel, lige i krydset af Strandvejen og Strandvænget, hvor det sikrer lav belastning af tunnellen fra vejkrydset ovenpå.

Ca. 1400 m3 blev blæst ind på anvendelsesstedet med en 20-60 meter slange. Heraf ca. 15 meter lodret.

Ifølge ingeniør, Carsten Mesnikow Johansen, var levering med blæs det rigtige valg:

"Efter indlæring den første dag kom der lidt ventetid på 2. dagen, muligvis fordi chaufføren havde undervurderet de trafikale forhold i morgentimerne. Men der var god kommunikation med de vognmændene, og leveringsformen var hurtig og effektiv, og gjorde indbygning let.", udtaler han.

Nordhavnstunnelen åbnede i december 2017.

  

FAKTA

År: 2014
Projekt: Nordhavnstunnellen
Kunde: Københavns Kommune
Arkitekt: Creo Arkitekter, Schønherr
Projekterende: Rambøll
Entreprenør: Züblin
Leca® produkter: Leca® 10-20
Leca® løsning: Lastreduktion